Як порушують право на пільговий проїзд у деяких містах

У Львові, Вінниці, Білій Церкві на Київщині та Буковині органи місцевого самоврядування призупинили пільговий проїзд пасажирів у громадському транспорті, з посиланням на статтю 30 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» або на постанову Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню та території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11 березня 2020 року № 211.

Проте, відповідно до вказаної статті закону, Кабмін встановлює карантинно-обмежувальні заходи на території виникнення і поширення інфекційних хвороб та уражень людей, а постанова Уряду встановлює обмеження щодо міжміських перевезень або їх повну заборону. Тобто йдеться про можливість запровадження на відповідних територіях чи об’єктах особливих умов пересування і перевезення, а не наділення повноваженнями на скасування пільг щодо перевезення.

При цьому, слід враховувати, що відповідними пільгами користуються й ті громадяни, які продовжують працювати в умовах карантину та добираються до роботи на громадському транспорті.

Жодним із положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не передбачено право органу місцевого самоврядування обмежувати вже встановлені законами України та актами Кабінету Міністрів України права та пільги громадян.

Згідно з позицією Конституційного Суду України (Рішення від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009) органи місцевого самоврядування мають право ухвалювати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до статті 64 Конституції України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені ст.ст. 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Наразі по всій території України запроваджено режим надзвичайної ситуації, який не слід ототожнювати з надзвичайним станом.

Тому рішення органів місцевого самоврядування (комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій) про скасування пільг щодо перевезення окремих категорій населення є неправомірними і підлягають скасуванню.