Зірвана відпустка: чи повернуть туроператори гроші через коронавірус?

13 березня ВООЗ оголосила пандемію коронавірусу COVID-19 з осередком в Європі. В Нашій державі – карантин та закриті кордони. Як і у більшості країн світу. Переважна більшість авіакомпаній передчасно повертають туристів, які відпочивають за кордоном, та переносять вильоти, які припадають на період дії карантину.

А якщо вже відпало бажання кудись їхати після цих усіх подій?

Статтею 20 Закону України «Про туризм», визначені випадки, коли в разі невиконання, неналежного виконання туристичного договору туроператор не несе відповідальності перед туристом у разі:

🔻 невиконання або неналежне виконання умов туристичного договору сталося з вини туриста;
🔻 невиконання або неналежне виконання умов туристичного договору сталося з вини третіх осіб, не пов’язаних із наданням послуг, зазначених у цьому договорі, та жодна зі сторін про їх настання не знала й не могла знати заздалегідь;
🔻 невиконання або неналежне виконання умов договору на туристичне обслуговування сталося внаслідок настання форс-мажорних обставин або є результатом подій, які туроператор (турагент) й інші суб’єкти туристичної діяльності, що надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту, не могли передбачити.

Хто несе відповідальність: турагент чи туроператор?

Відповідальність за договором між туроператором і турагентом визначається відповідно до загальних положень про агентський договір, якщо інше не передбачено договором, укладеним між ними, а також Законом України «Про туризм». Відповідно до частини 1 статті 295 Господарського кодексу України турагент у цьому випадку виконує роль посередника, який діє від імені, в інтересах, під контролем та за рахунок туроператора.

Тому якщо туристові не надано послугу, відповідати перед ним має саме туроператор. Турагент у такому разі відповідальності не нестиме.

Так, ви маєте право вимагати компенсацію, однак вірогідність повернення грошей – дуже мала.

Ситуацію, що склалася із введення карантину та обмеження авіасполучення, можна розглядати як форс-мажорні обставини. Якщо відшкодування через непередбачувані випадки вказані в договорі з туроператором, гроші вам повернуть, в іншому випадку – ні.

У разі скасування тура через обставини непереборної сили, виплата компенсацій не здійснюється. Введення карантину та обмеження авіасполучення через розповсюдження епідемії нового типу коронавірусу є форс-мажорною обставиною.

Звичайно, можна подавати до суду, але шансів виграти справу мало. 

Якщо країна, до якої ви купили тур, не входить у список країн, які знаходяться на карантині, кошти оператор повертає із штрафними санкціями згідно з договором (штраф 30–70% або 100%) від вартості поїздки.

Як правило, більшість клієнтоорієнтованих туристичних агенцій, пропонують своїм клієнтам дочекатися нормалізації ситуації та скористатися можливістю перепланувати свій відпочинок, перенести тур на інший час. Тому за теперішніх обставин краще скористатись такою пропозицією та не втратити гроші та тур.