Не знаємо, чули ви про таку ситуацію, однак 100% в житті бачили чи навіть користувалися електросамокатами, гіробордами тощо. Так ось, у вересні 2019 року сталася ДТП за участю автомобіля і електросамоката, яку облікували як «наїзд на велосипедиста». Й таких прикладів чимало у світі. Тож ким насправді є гіробордист тощо з точки зору ПДР?
Відповідно до частини першої статті 14 Закону України «Про дорожній рух», учасниками дорожнього руху є особи, які використовують автомобільні дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та перевезення вантажів за допомогою транспортних засобів. При цьому до учасників дорожнього руху належать водії та пасажири транспортних засобів, пішоходи, особи, які рухаються в кріслах колісних, велосипедисти, погоничі тварин.
☝? По суті, власник електротранспорту є учасником дорожнього руху, отже має дотримуватись ПДР. У той же час механічні показники, наприклад, електросамоката не підпадають під визначення механічних транспортних засобів в Україні. Механічний транспортний засіб — це ТЗ, що приводиться в рух за допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. Таким чином, щоб електросамокат та подібний електротранспорт вважався механічним ТЗ, він повинен мати двигун потужністю понад З кВт. Зазвичай потужність таких пристроїв становить від 250 до 800 Вт
Не зважаючи на те, що самокат має двигун, як, наприклад, і троллейбус — його потужності недостатньо, щоб отримати юридичний статус «механічного ТЗ», а у ПДР для двоколісних транспортних засобів є визначення: велосипед, мопед та мотоцикл. Жодне з цих визначень до електросамоката та подібного електротранспорту (електробайк, гіроскутер, моноколесо, сегвей. Гіроборд тощо) повністю не підходить.
Для того щоб не створювати небезпечних ситуацій на дорозі, існує правило, що згідно з пунктом 11.7 ПДР транспортні засоби, швидкість руху яких не повинна перевищувати 40 км/год або які з технічних причин не можуть розвивати таку швидкість, повинні рухатися якнайближче до правого краю, крім випадків, коли виконується обгін, об’їзд або перестроювання перед поворотом ліворуч чи розворотом.
Особа, що здійснює рух проїзною частиною ТЗ, є учасником дорожнього руху, тому має дотримуватися ПДР та підлягає притягненню до відповідальності на загальних підставах у разі порушення цих Правил. Відповідно до пункту 1.9 ПДР особи, які порушують ПДР, несуть відповідальність згідно із законодавством України.
‼️ Та крок уперед вже зроблено. Менше тижня тому Комітет Ради схвалив і передав на розгляд ВРУ законопроект №3023, який пропонує зробити повноправними учасниками дорожнього руху власників легкого електротранспорту.
1️⃣ Законопроект має на меті ввести категорію «персональний легковий транспорт», до якого будуть належати всі гіроборди, еклектросамокати тощо.
2️⃣ Заборонять їздити на тротуарах. Дозволять лише або на велодоріжках, або ж (якщо вони не обладнані) краєм проїзної частини чи узбіччям.
3️⃣ Електросамокати мають бути обладнані світловідбивачами (а за можливості й звуковим сигналом).
4️⃣ Пропонується також ввести заборону на керування під дією наркотиків чи алкоголю та не можна буде тримати в руці телефон.
5️⃣ Відповідно до проекту власників електротранспорту зможуть штрафувати за порушення правил дорожнього руху на 85 грн., а також за перехід дороги в недозволеному місці – на 51 грн.